در
جریان ساخت کلیسای عظیم «سن بیرو» در رم، وقتی «میکل آنژ» گنبد عظیم کلیسا
را که با عرض ۴۲ متر و ارتفاع ۱۴۰ متر برافراشت، بیشتر بر زیبایی و عظمت
آن توجه نمود و هنوز چند سالی از افتتاح آن نگذشته که گنبد در حال فروریختن
بود. به ناچار پاپ مجبور شد با فراخوانی از صنعتگران کشور چارهاندیشی کند
و با اجرای کمربندی فلزی به دور گنبد، از انهدام آن جلوگیری نماید؛ یعنی
اینکه گنبد خود ایستا نبود، بلکه با بستن کمربند اضافی، ایستایی آن را
تأمین کردند؛ امری که به هیچ وجه در تاریخ معماری ایرانی اسلامی تاکنون
اتفاق نیفتاده است.
آنچه در اجرای عملی اخلاص باشد، بالطبع زیبایی نیز به وجود خواهد آمد.
زیبایی به معنای قشنگی و جمال نیست؛ بلکه معنی آن زیبندگی، پذیرفتنی، دل
خواستن، به سامان بودن و به تناسب بودن است. منبع زیبایی خدا است. زیبایی
مقیاس ندارد؛ همچون آسمان که با داشتن زیبایی باشکوه خود، بدون مقیاس است و
ابعاد طلایی هم ندارد.
فهرست مطالب
مقدمه
مفهوم اسلیمی
انواع اسلیمی
پیشینه تاریخی اسلیمی
اسلیمی در معماری و فرش
نقش باورهای کهن در پیدایش اسلیمی
نقش اسلیمی در مفاهیم اسلامی
ویژگیهای اسلیمی
نقش باورهای کهن در پیدایش ترنج
نقش ترنج در مفاهیم اسلامی
نقش باورهای کهن در پیدایش شمسه
نقش شمسه در مفاهیم اسلامی
نتیجه
منابع