بخش های تشکیل دهنده دانشکده معماری
بخش های تشکیل دهنده دانشکده معماری
بخشی از مطالب:
معماری نه تنها همواره سرپناهی برای انسان به وجود آورده، که جایگاه بروز
تمامی ارزشها، اعتقادات، روحیات و عواطف انسان با تمامی پیچیدگیهایش بوده
است. معماری در حقیقت تنها معرفتها و نظریههای مربوط به موضوع بنا نیست،
بلکه معرفت و عمل در معماری به هم پیوستهاند. طراحی معماری، تألیفی
یکپارچه و وحدتیافته از عرصههای مختلفی است که از هم قابل تفکیک و تبیین
نبوده و همه عوامل ذینفوذ با پیوستگی و وحدت کامل در رشد و حرکت طرح
موثرند.
معماری سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمانها و دیگر سازههای فیزیکی است
اید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز متمایز ساخت. گرچه عمده بناها
(نظیر خانهها و مکانهای عمومی) کاملاً در حیطهٔ دانش معماری است، برخی
سازهها و بناهای دیگر (مثل یادمانها، پلها، کارخانهها و غیرو) وجود
دارند که در مرزی بین معماری و مهندسی یا معماری و هنر قرار میگیرند
به گفته موتیسوس، معماری وسیله واقعی سنجش یک ملت بوده و هست (گروتر، ۱۳۷۵)
و از آنجایی که «معماری» یکی از مظاهر بیرونی فرهنگ یک جامعه است نماد
مناسبی برای مطالعه «فرهنگ» آن جامعه محسوب میشود و هر فرهنگ دارای معماری
مختص به خود است. دورافتادهترین قبایل نیز چادرها، کلبهها، تزیینات و
شیوهٔ مجتمع سازی مربوط به خود را دارند.
شکل نهایی معماری هر فرهنگ و تمدن نتیجهٔ عوامل اقلیمی (آب و هوا، پستیها و
بلندیها و مصالح موجود)، پیشرفتهای تکنیکی، وجود نیروی کار و نهادهای
اجتماعی، عقاید مذهبی و نظریههای علمی است. اما با این حال برخی عوامل در
بیشتر جوامع وجود دارند. عواملی که معمولاً با نیازهای بدن انسان مرتبط
هستند.
محافظت در برابر اتفاقات هواشناختی، مقیاس خاص عناصر معماری -در تناسب با
بدن انسان-، منبع گرما، مکان مناسب برای ذخیره غذا و پیشبینی نیازهای
بهداشتی از عواملیاند که در فرهنگهای مختلف وجود دارند؛ ولی هر فرهنگ با
توجه به اولویتهایش، رابطهاش با طبیعت و درکش از بدن انسان، به این
نیازها پاسخ میدهد.
با توجه به ایده فضایی و سیستم آموزشی فضاهای طرح ریزی شده برای هر دانشکده به شرح زیر است:
الف)فضای آموزشی نظری ب)فضای کمک آموزشی و آموزش عملی و پژوهشیج)فضای اداری و هیئت علمی د)فضای رفاهی و فوق برنامه و خدماتی
عملکرد فضا های چهار گانه در هر دپار تمان نیاز به شرایط کالبدی ویژه ای را
در طراحی می طلبد که ناشی از تفا وت در تعداد جمعیت و مبلمان و تجهیزات
فنی و تا سیسات مکا نیکی می باشد.
الف )کتا بخانه و مرکز منا بع آمو زشی
ب)سالن کنفرانس و اجتما عات
ج) واحد کا مپیو تر
د) واحد سمعی و بصری