برنامه ریزی و طراحی برای عابر پیاده
برنامه ریزی و طراحی برای عابر پیاده
بخشی از مطالب:
در سال های میانی سده گذشته ، اغلب شهرسازان و برنامه ریزان حمل و نقل درون
شهری اروپا ، با دیدگاهی اتومبیل گرا ،سفرهای درون شهری را برنامه ریزی و
شبکه ارتباطی شهرها را براساس آن طراحی می کردند . اما در چند دهه اخیر ،
ایندیدگاه تغییر یافت و به شیوه شهرسازی انسان گرای گذشته گرایش پیدا
کردند.نتیجه این رویکرد ، به رسمیت شناختن سفرهای پیاده و پیاده راه ها به
منزله یکی از سیستم های حمل و نقل درون شهری و برنامه ریزی و طراحی
مسیرهایپیاده و پیاده راه ها در شبکه ارتباطی شهرها بود.
در واقع فرهنگ پیاده مداری یک قسمت مهم از سیستم مدنیت و فرهنگ شهروندی
است. پیاده مداری امری ساده نیست، تلفیقی از انسان، تاریخ و جامعه است با
نگاهی به ابعاد آموزشی، تفریحی، سرگرمی و تجاری. پیاده مداری زاییده تمدن
شهرنشینی است که با استفاده از تکنولوژی به تلطیف اثرات مخرب آن می رود.
پیاده مداری به انسان منزوی امروز فرصت رویارویی و تعامل با دیگر افراد
جامعه را میدهد. سنگفرشی که دیروز زیر سنگینی چرخ ماشین ها نفسش به شماره
افتاده بود اکنون صندلی ها و نیمکت هایی را پذیرا است تا دمی انسانها گردهم
آیند و در وسعت یک خیابان لحظاتشان را به خلق خاطره هایی بگذرانند.
نخستین وسیله برای بهبود وضعیت ایمنی پیاده کاهش و یا محدود کردن برخورد
های آنان با وسیله نقلیه، از طریق تفکیک فضاهای تردد بصورت افقی یا عمودی و
یا محدودیت زمانی است.تفکیک افقی با ایجاد نواحی خیابان یا فروشگاه های
پیاده و تفکیک عمودی از طریق زیر گذر یا روگذر های پیاده حاصل می گردد.
آرایش فضای حیابان ها و ساختمان ها باید به گونه ای باشد که امکان نظارت
توسط سایر عابرین و نیروهای پلیس وجود داشته باشد.سطح بالای روشنایی، نبود
مسیر های بن بست و پرهیز از ایجاد بنا و یا منظر سازی به نحوی که فضای مخفی
ایجاد می کند می تواند در دستیابی به این هدف کمک کند.نورپردازی خیابان
جنبه ای بسیار حائز اهمیت در تامین امنیت پیاده و ایجاد ادراک مناسبی از
شهر است.به علاوه نور پردازی در کنار ایمنی و امنیت ادراک عابرین را از
فضاهای شهری بهبود می بخشد.تغییر در رنگ نور نیز تنوع بصری بیشتری را ایجاد
می کند.
با برداشتن و یا مکان یابی مجدد مواردی نظیر بادجه تلفن، کیوسک روزنامه
فروشی، گلدان و مبلمان شهری جریان حرکتی پیاده را بدون تقریبا هیچ هزینه ای
بهبود می بخشد. سایر عناصر ثابت نظیر چراغ های آتش نشانی و … ، رمپ هایی
برای معلولانی که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند و برای مادرانی که با
کالسکه بچه قصد حرکت دارند و سایر افرادی که گذر از لبه پیاده رو برایشان
مشکل است، شرایط مناسبی را فراهم می کند.در نهایت اینکه آسایش پیاده این
موارد را شامل می شود:تعریض پیاده روها، ورودی های چند منظوره برای برای
ساختمان ها، ایجاد دسترسی به توقفگاه ها، فضا های سرپوشیده برای تجمع
افراد، مکان های مسافر گیری ایستگاهی تاکسی و اتوبوس و غیره.