پاور پوینت آرام سازی ترافیک در مناطق مسکونی
بخشی از مطالب:
با افزایش جمعیت و گسترش فضاهای شهری مشکلات مربوط به ترافیک پیچده تر
گردیده است لذا منجر به ایجاد مشکلات در رانندگی و پارکینگ وسایل نقلیه در
سطح شهر گردیده این امر یکی از مشکلاتی است که مردم بهصورت روزمره با آن
برخورد دارند از عواملی که منجر به این دشواریها شده تصادف میباشد و دیگری
تمایل مردم به استفاده از خودرو های شخصی به علت راحتی رسیدن به مقصد سبب
افزایش بیشازحد تراکم وسایل نقلیه در سطح شهر گردیده است.
گسترش وسایل نقلیه و تمایل شدید انسانها به استفاده از این وسایل رفاهی
متعاقبا باعث گسترش رفت وآمدهای خودرویی و بالا رفتن حجم ترافیک شد. در
چنین شرایطی تامین امنیت انسانهای پیاده ، دوچرخه سوار یا سواره به مهمترین
مساله تبدیل میشود. به خصوص در شرایطی که رانندگان بی توجه زیادی وجود
دارند که میتوانند با همین وسایل رفاهی موجبات جرح یا حتی فوت انسانهای
دیگر به خصوص کودکان را فراهم کنند. به همین دلیل استراتژیهای گوناگونی
برای آرام سازی ترافیک تدوین گردید که در همین سایت به برخی از آنها
پرداخته شده است. در ادامه تاریخچه مختصری از “آرام سازی ترافیک” ارائه
میشود: این مبحث در اروپا از اواخر دهه ۶۰ میلادی با حرکتی بسیار آهسته
آغاز شد. شهروندان ناراضی در هلند برخی خیابانهای مسکونی را در مقابل رفت و
آمد خودروها مسدود کردند. این حرکت به طراحی خیابانهایی با عنوان
“خیابانهای آهسته در اروپا ” در اواخر دهه ۷۰ انجامید. حداکثر سرعت در این
گونه خیابانها بین ۲۰ تا ۳۰ مایل بر ساعت بود. برنامه آرام سازی ترافیک با
وضع قوانینی برای اتوبانهای داخل شهری در برخی شهرهای آلمان و دانمارک در
دهه ۸۰ میلادی ادامه پیدا کرد. در همین دوران طرحهایی برای اصلاح راههای
شریانی داخل شهری در آلمان و فرانسه اجرا شدند. در آمریکا مطالعاتی در این
زمینه در دهه ۶۰ و ۷۰ در مناطقی مثل Berkeley, CA, Seattle, WA و Eugene
صورت گرفت. اولین تحقیقات ملی و رسمی بر روی آرام سازی در حدود دهه ۸۰
تکمیل شد. این تحقیق نتیجه مطالعه و پرس و جو در مورد نیازهای مردم در
مناطق مسکونی در ارتباط با رفت و آمد وسایل نقلیه بود. همچنین تحقیقاتی در
ارتباط با سرعتکاهها و نتایج استفاده از آنها و موارد قانونی مرتبط صورت
گرفت. تقریبا ۲۰ سال بعد با در دست بودن نتایج اعمال برخی قوانین، اداره کل
بزرگراههای آمریکا, تحقیقات دیگری را در سال ۱۹۹۸ آغاز کرد که به گزارشی
از مجمع مهندسین ترافیک به نام “Traffic Calming: State of the Practice”
توسط Reid Ewing منتهی شد. در مقایسه با تحقیقات دهه ۸۰ این تحقیق به آرام
سازی در اندازه ای بزرگتر از مناطق مسکونی, ابزار آرام سازی پیشرفته تر در
مقایسه با سرعتکاهها و نیز مسائل قانونی و سیاسی گسترده تر نسبت به آن زمان
می پردازد.