فایل پاورپوینت بازارها،در حجم 57 اسلاید قابل ویرایش،
بخشی از مطالب:
بازارهای اصلی غالبا یه شکل خطی و در امتداد مهمترین راه و معبر شهری شکل
می گرفته است. به همین سبب مهمترین بخش و عنصر اصلی یک بازار، راسته اصلی
آن است. یک راسته بازار در ساده ترین شکل با دکانهای واقع در دو سوی آن شکل
می گرفت.
بازار در زبان پهلوی «واکار» و «وازار» آمده و به معنای محل داد و ستد و
اجتماع است. بازار در تمدن ایران و جهان سابقه چند هزار ساله دارد. از همان
هنگام که انسان موفق به تولید محصول بیشتر از نیاز خود گردید و به فکر
مبادله آن با دیگر محصولات و تولیدات مورد نیاز خود افتاد، مراحل شکل گیری
بازار آغاز شد. برای این منظور ابتدا فضاهای بازی در مجاورت روستاهای بزرگ
به این کار اختصاص دادند که در فصولی از سال و به تدریج در روزهایی از
هفته، محل اجتماع، داد و ستد و مبادله منطقه می شد. سپس با گسترش جوامع و
مبادلات، زمان، مکان، شکل و ساختار آن نیز دچار تغییرات و تحولات تکاملی
گردید و به تدریج از حالت موقت به دایمی و از وضعیت فاقد سرپناه و معماری
به ساختارهای معماری متشکل و دایمی تبدیل گردید.
در دوران اسلامی، شهرنشینی گسترش یافت و بسیاری از شهرهای کوچک قدیمی توسعه
یافتند و شماری شهر جدید در برخی نواحی کشور به ویژه در نواحی مرزی یا
ارتباطی ساخته شد. در بعضی از شهرهای جدید مانند کوفه و بصره، فضایی باز
برای بازار در نظر گرفتند که فروشندگان و کسبه، ابتدای روز به آنجا می
رفتند و بساط خود را در هر جا که می یافتند پهن می کردند و تا هنگام شب می
توانستند در آنجا باشند. به عبارت دیگر، فضایی به عنوان بازارگاه در نظر
گرفته می شد که جای ثابتی برای افراد وجود نداشت، اما به تدریج و پس از
گسترش یافتن این شهرها، کم کم فضاهایی به صورت دکان های ساخته شده در بازار
بنا گردید و بازاری دائمی در بخشی از شهر شکل گرفت.
فهرست مطالب:
معنای بازار
تاریخچه پیدایش بازار
عناصر و فضاهای بازار
راسته اصلی و فرعی
دالان
سرا یا خان
خانبار یا کالنبار
قیصریه
چهارسو
میدان
جلوخان
حجره
تیمچه
بررسی نمونه بازارهای شهرهای ایران
بازار وکیل شهر شیراز
بازار قزوین
بازار سنتی تبریز بزرگترین بازار مسقف جهان
بازار بزرگ کرمان
این فایل با فرمت پاورپوینت در 57 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.