فایل پاورپوینت پیاده راه ها،در حجم 38 اسلاید،
بخشی از مطالب:
پیاده روی یک نیاز اساسی برای انسان است که اتومبیل هرگز آن را برآورده نمی
سازد. مقیاس حرکت پیاده به نحوی است که امکان مکاشفه در محیط را برای
انسان مهیا می سازد ، هیچ نوع حرکتی از لحاظ هماهنگی با احساس و ادراک
انسان به پای حرکت پیاده نمی رسد. بناها و انواع فضاهای شهری باید به گونه
ای طراحی و تجهیز شوند که بتوانند پاسخگوی نیازهای شهروندان در ابعاد کمی و
کیفی باشند، در این میان پیاده راه ها یکی از مهمترین شبکه های دسترسی
شهری می باشند که در مقیاس حرکت انسانی قرار دارند، از این رو می بایستی
تمامی ضوابط و مقررات حاکم بر پیاده راه ها با توجه به استاندارها ی لازم
جهت رفاه و آسایش شهروندان در شهر رعایت شود.
نوشتار حاضر، سعی در معرفی پیادهمداری دارد. در ابتدا مقدمه ای عنوان شده
است که به برخی مفاهیم از جمله خیابان و تغییر و تحولات مقیاس شهرها با
شروع انقلاب صنعتی و پیش از آن پرداخته شده است . سپس به پیشینه و روند
تحول این واژه در طی زمان و در کشورهای گوناگون می پردازد . پس از
آن به توضیح برخی مفاهیم پایه شامل پیاده مداری ، پیاده راه و آرام سازی
پرداخته است که در این مفاهیم به دسته بندی انواع پیاده راه ، اهداف
ساماندهی
فضاهای پیاده در شهرها ، نکات لازم در طراحی مسیرهای پیاده و کیفیت آن و روش های آرام سازی می پردازد و طرح های مفهومی کاهش سرعت در
کشور هلند را به تفصیل بیان می کند . سپس در انتها چند نمومه پروژه پیاده مداری داخلی و خارجی معرفی شده است .
خیابان به عنوان یکی از عناصر اصلی فضای شهری محسوب میشود، آنجایی که
امکان مراوده بین انسانها، تفریح، پیادهروی، گذران اوقات فراغت،
بازی، خرید، تجمع و تظاهرات، دیدار، نشست، نگاه کردن، دسترسی، تردد،
تبلیغات، اطلاعرسانی و ... را برای همگان فراهم میآورد. مطمئناً عملکرد
فضاهای عمومی از جمله خیابان با رشد تکنولوژی حمل و نقل و بر اساس سطح الگوی رفتاری (فرهنگی) عابر پیاده و بر اساس جنسیت و سن (مرد و
زن، کودکان، خردسالان، پیر و جوان، سالمندان و ... )، آب و هوا و ... در
جوامع مختلف و در طول تاریخ متفاوت بوده و هست (معینی، 1385، 6).
تا قبل از انقلاب صنعتی، اندازه و تناسبات عناصر شکل دهنده شهر بر مبنای
مقیاس انسانی و الگوی جابهجاییها نیز بر اساس حرکت فرد پیاده بود. یعنی
او اندازه و فاصله ها را تعیین میکرد. در واقع تعیین کننده جهت و گسترش
توسعه شهر، توسط او تعریف میشد. با شروع انقلاب صنعتی در اروپا، که با
رشد و گسترش سریع شهرها همراه بود، به تدریج دیدگاههای طراحی و
برنامهریزی شهرها تغییر یافت. با اختراع اتومبیل و استفاده از آن که سرعت
و
راحتی را به ارمغان آورده بود، به مرور فرد پیاده، جایگاه و اولویت خود را
در فضای معابر از دست داد. قطعنامه آتن در مورد جداسازی انواع ترددها در
سال 1933، ضربه اصلی را به رفت و آمد پیاده وارد ساخت. از سوی دیگر دیدگاه
منطقهبندی کاربریها (1933) و تفکیک آنها بر اساس مسکن، کار،
خرید و تفریح در شهرسازی مدرن موجب افزایش فاصلهها شد.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
مفهوم پیاده مداری
مفهوم پیاده راه
انواع پیاده راه ها به لحاظ محدودیت حرکت سواره
پیشینه شکل گیری پیاده راه ها
اهداف ساماندهی فضاهای پیاده در شهرها
نکات لازم در طراحی مسیرهای پیاده و کیفیت آن
مفهوم کیفیت و پیاده راه های شهری
تجهیزات محدوههای پیاده
آرامسازی
روش های آرام سازی در خیابان
طرحهای مفهومی کاهش سرعت در کشور هلند
نمونه موردی پیاده راه
منابع
این فایل با فرمت پاورپوینت در 38 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.