عملکرد قابهای کوتاه مهاربندی با بادبند دروازه ای
بخشی از مطالب:
این نوع بادبند از نوع بادبندهای همگرا می باشد که مشابه مهاربند های V
واروونه (شورن) می باشد با این تقاوت که جهت تامین فضای بازشو هر ضلع
مهاربند شورن به صورت خط شکسته ای در آمده و محل شکستگی ها به وسیله عضو
دیگری به گوشه اتصال تیر و ستون وصل می شود. ا
یکی از روشهای مقاوم سازی ساختمان در مقابل بارهای جانبی استفاده از سیستم
بادبندی (همگرا یا واگرا) می باشد. شکل های متداول بادبندهای همگرا مشکلات
زیادی را در تامین فضای بازشوهای ساختمان بوجود می آورند، از اینرو در بعضی
مواقع برای تامین فضای کافی جهت بازشوها ازبادبند دروازه ای استفاده می
شود. عدم وجود ضوابط مدون در آئین نامه های موجود برای طراحی لرزه ای این
سیستم مهاربندی، ضرورت بررسی عملکرد قاب های مهاربندی شده با بادبند دروازه
ای را مشخص می کند. در این مقاله ضمن طراحی 5 ساختمان کوتاه مختلف براساس
مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، استاندارد 2800 و بکارگیری مطالعات قبلی، سطح
عملکرد 10 قاب از 5 ساختمان مذکور به روش طیف ظرفیت مورد بررسی قرار گرفته
است.
در روشهای متداول برای مقابله با بارهای جانبی در قابها معمولا از دو سیستم
قاب خمشی و مهاربندی استفاده می شود. سیستم های مهاربندی به علت سهولت
اجرا، سختی قابل ملاحظه و هزینه پایین از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.
سیستم های مهاربندی معمولا به دو صورت همگرا و واگرا اجرا می گردند.
مهاربندهای واگرا به علت فراهم نمودن امکانات معماری بیشتر، شکل پذیری و
قابلیت جذب انرژی بالا در بسیاری از موارد جهت مقاوم سازی ساختمان ها از
موفقیت بیشتری برخوردار هستند
فهرست مطالب ارائه شده به شرح زیر می باشد:
خلاصه
مقدمه
معرفی بادبند دروازه ای
ضریب طول موثر اعضای مهاربند دروازه ای
معرفی قاب های مورد مطالعه
مقایسه منحنی های ظرفیت
مقایسه جابجایی نسبی طبقات
سطح عملکرد قابها
نتیجه گیری
مراجع
این فایل با فرمت پاورپوینت در 28 اسلاید عمدتا قابل ویرایش تهیه شده است.