پاورپوینت-اصول طراحی و ساخت فرودگاه
بخشی از مطالب:
در دنیای امروز که هر روزه به سرعت زندگی افزوده می شود حل مسائل مربوط حمل
و نقل سریع و بی دغدغه را می توان کانون توجه همه اشخاص مرتبط با این سرعت
دانست. حال فرودگاهها که نقش اساسی در همه ابعاد حمل و نقل دارند وظایف
سنگینی را بر دوش دارند تا بتوانند به بهترین نحوه کالاها و اشخاص را در
پرتو حضور هواپیما به مقاصد مورد نظر برساند.
مسافر، فرودگاه و هواپیما هر سه نیازمند یکدیگرند تا بتوانند چرخه ای مطلوب
که رسیدن به هدف نهایی یعنی حمل و نقل ایمن و سریع است دست یابند.
فرودگاه
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
برای دیگر کاربردها، فرودگاه (ابهامزدایی) را ببینید.
نقشه فرودگاههای جهان (۲۰۰۸)
فرودگاه بینالمللی امام خمینی
پایانه شماره یک فرودگاه فرانکفورت
فُرودگاه محلی است که برای نشست و برخاست هواپیماها تعیین شدهاست. در
حالیکه فرودگاههای کوچک ممکن است از باندهای پروازی کوچک (یک تا دو
کیلومتر) خاکی و یا شنی ساخته شده باشند، فرودگاههای بزرگی که برای
پروازهای بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرند معمولاً دارای باندهای
آسفالتی و بلندی هستند که طول آنها به چندین کیلومتر میرسد. فرودگاههای
کوچک و فرودگاههای بزرگ میتوانند مجهز به برج کنترل ترافیک باشند و یا در
صورت لزوم فاقد آن باشند، این امر بستگی به حجم ترافیک منطقه و همچنین
سرمایهگذاری انجام شده در آن فرودگاه دارد، هر چند در اکثر فرودگاههای
بینالمللی واحد مراقبت پرواز در محل فرودگاه مستقر است.
.
فرودگاه در گویشهای دیگر[ویرایش]
فرودگاه به معنی جای نشستن و برخاستن هواپیماها یا هر هواگرد دیگری است.
میدان هوایی، واژه رایج فارسی افغانستان برای فرودگاه است. در فارسی تاجیکی
رایج در تاجیکستان به فرودگاه، خیزگه (یعنی جای برخاستن هواپیما) میگویند
اما به تازگی اصطلاحات زبان فارسی ایران (مانند هواپیما و فرودگاه) در
تاجیکستان رایج شدهاست.
.
باند پرواز[ویرایش]
به محل نشستن و برخاستن هواپیما باند گویند که میتواند آسفالته یا بتنی
باشد. باندها را به وسیله یک عدد ۲ رقمی در دو سر باند مشخص و نام گذاری
میکنند که این عدد نشانگر زاویه باند و میزان انحراف آن از شمال مغناطیسی
است و اعداد دوسر باند همیشه ۱۸۰ درجه باهم اختلاف دارند که این اعداد
میتواند در ناوبری هواپیما به خلبان هواپیما کمک کند، برای مثال باند
فرودگاه مهرآباد تهران را با اعداد ۲۹ و ۱۱ نامگذاری کردهاند که به معنای
این است که زاویه یک سر آن ۲۹۰ درجه و سر دیگر باند ۱۱۰ درجه است. باند از
قسمتهای مختلفی تشکیل شده است مثل آستانه، تاچ دان زون، شانه خاکی دو سر
باند و … باندها همچنین باید از نظر زیر سازی مقاوم شده باشد تا تحمل وزن
هواپیما در هنگام نشست که با توجه به سرعت هواپیما ضربه چندین برابر وزن
است را داشته باشد..