تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران
بخشی از مطالب:
افزایش جمعیت کشور، تراکم جمعیت در بافت شهری، به وجود آمدن ترافیک و رشد
سفرهای بینشهری، همچنین تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربری، در
سال ۱۳۵۳، به ساخت اولین ترمینال تهران یعنی ترمینال جنوب از طرف شهرداری
تهران منجر میشود.
پیشینه و تاریخچه مسافربری جنوب تهران
تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران
پایانه مسافری جنوب که بیشتر مردم آن را با نام ترمینال جنوب میشناسند،
جزئی از سیستم حملونقل برونشهری کشور است که سرگذشت جالبی دارد.
در گذشته با ورود و توسعه وسایل نقلیه موتوری بخصوص اتوبوس برای ارتباطات
بینشهری ، هرگونه خدمات توسط گاراژهای وابسته به بنگاههای مسافربری انجام
میشد
و هر کس قصد سفر داشت، باید سری به این گاراژها میزد و بلیت میگرفت.
پیشینه گاراژ
گاراژ کلمهای فرانسوی و به معنای جای سرپوشیده یا دربسته برای پارک کردن
خودرو و وسایل نقلیه است و معنای لغوی آن به معنای ایستادن است.
پیش از این، گاراژها در مرکز شهر و در امتداد محور خیابانهایی که به جاده ارتباطی شهر با خارج از آن میرسید، مستقر شده بودند.
بیشتر گاراژهای آن زمان در خیابانهای ناصرخسرو، مولوی، باب همایون و سرگرد سخائی مستقر بودند
و نامهایی ازجمله اتوعدل، تیبیتی، میهنتور، ایران و… از نامهای آشنا و پرخاطره نسل قدیم به شمار میرود.
دلایل به وجود آمدن ترمینال جنوب تهران
کانسپت مجموعه تاج پادشاهی است و تاثیر آن بر روی پلان وکارکرد مجموعه محسوس است.
افزایش جمعیت کشور، تراکم جمعیت در بافت شهری، به وجود آمدن ترافیک و رشد سفرهای بینشهری
همچنین تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربری، در سال 1353، به ساخت
اولین ترمینال تهران یعنی ترمینال جنوب از طرف شهرداری تهران منجر میشود.
سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تصویب قانون ترمینالها توسط شورای انقلاب
شهرداری تهران تصمیم میگیرد سازمان پایانههای مسافربری را تاسیس کند.
وقتی کورههای آجرپزی تبدیل به پایانه شدند
خیابانهای اطراف پایانه مسافری جنوب در روزگاری نه چندان دور
محل کورههای آجرپزی بوده که بعد از جمع شدن این کورهها و کوچ از این محله
هر کدام تبدیل به یکی از امکانات محلی شدند؛ ازجمله پارک بعثت و پایانه جنوب.
پایانه مسافری جنوب در سه طبقه به انضمام یک زیرزمین ساخته شده که شرایط ورود و خروج اتوبوسها در آن بهخوبی تعبیه شده است.
یک روز جمعه در سال 1358، که نماز جمعه به امامت آیتالله شیخ صادق خلخالی در مکان فعلی ترمینال برپا شد
پایانه مسافری جنوب به سامانه حملو نقل بینشهری پیوست و بهرهبرداری از آن آغاز شد.
آن روز جمعیت فراوانی در این مراسم حضور داشتند؛ تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران
بهطوری که خیلی از کسانیکه دلشان میخواست در صف نماز جمعه بایستند، از هجوم جمعیت موفق نمیشوند
و از روی دیوارها فقط نظارهگر نماز میشوند. بعد از آن روز، گاراژها پلمب شدند
و اتوبوسها به این مکان آمدند و به این شکل، بزرگترین پایانه مسافری بهطور رسمی افتتاح شد.