اتوکد جزئیات کفسازی و رمپ
اتوکد جزئیات کفسازی و رمپ
بخشی از مطالب:
رمپ ها یکی از بخش های بسیار پر کاربرد و بسیار پر اهمیت، در ساختمان ها
هستند. هم در ساختمان سازی، هم جاده سازی از رمپ ها استفاده می شود.
رمپ یک سطح شیب داره که برای دسترسی اتومبیل ها یا افراد، به تراز های
مختلف در یک ساختمان، احداث می شود. فرض کنید طبقه همکف (پیلوت ) ساختمان،
از کف خیابان ۹۰ سانتی متر بالاتره. برای اینکه اتومبیل بتواند وارد همکف
بشود، باید یک رمپ احداث بشه.
اگر رمپ یک ساختمان، که دسترسی اتومبیل ها به پارکنیگ درست اجرا نشه به
طوری که مورد قبول شهرداری نباشه، از نظر شهرداری تمام پارکنیگ ها حذف می
شوند و مالک ساختمان باید جریمه بپردازه. فرض کنید یک ساختمان ۱۰ واحدی دو
طبقه پارکنیگ داره. هر طبقه ۵ واحد پارکنیگ داره. اگر رمپ ورودی به ساختمان
رو شهرداری قبول نکنه، و رمپ ساختمان قابل اصلاح نباشه، مالِک ساختمان
باید به تعداد واحدهای پارکنیگ جریمه بده.
رمپ ها می توانند هم به صورت خاکی هم به صورت سازه ای اجرا شوند، اگر نیاز
باشه که فضای زیر رمپ خالی باشه، باید از رمپ سازه ای استفاده کنیم. رمپ
سازه ای معمولا به صورت دال بتنی اجرا می شود.
رمپ در ساختمان به صورت مستقیم یا به صورت قوسی اجرا می شود. این بستگی به
ابعاد ساختمان و نظر طراح داره. اجرای رمپ قوسی، سخت تر از رمپ مستقیمه.
اما اصولی که باید در اجراشون رعایت بشه تقریباً یکیه. یکی از موارد مناسب
کاربرد رمپ های قوسی در پارکینگ های طبقاتی است. رمپ های قوسی به دلیل شکل
گردشی که دارند فضای کمتری نسبت به رمپ های مستقیم اشغال می کنند.
عرض رمپ:
عرض رمپ های یک طرفه، ۳٫۵ متر و عرض رمپ های دو طرفه ۵ متر باید باشه.
منظور از رمپ دوطرفه اینه که به طور همزمان دو تا اتومبیل بتونن از کنار هم
از رمپ عبور کنن( رفت و برگشت) اجرای رمپ دوطرفه برای ساختمان های بزرگ که
تعداد پارکینگ اون ها زیاده الزامیه( بیشتر از ۲۰ پارکینگ)
شیب رمپ:
همون طور که گفتیم شیب مجاز رمپ برای عبور اتومبیل ۱۷ درصد هست. البته در
شرایط خاصی شهرداری شیب های بیشتر هم قبول می کنه. اما به هیچ وجه نباید از
۲۰ درصد بیشتر بشه.