فایل اتوکدی طراحی مترو
فایل اتوکدی طراحی مترو
بخشی از مطالب:
مترو سامانهای است برای جابجایی حجم انبوهی از مسافران درونشهری، با
قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، طبق استانداردهای جهانی، ظرفیت این نوع سامانه، ۱۲
تا ۴۰ هزار مسافر در ساعت میباشد.
مترو نام یکی از سامانهها قطارها مسافربری داخل شهری است. این سامانه تنها
در زیر زمین و تونلها بر روی ریل مخصوص خود حرکت میکند. مترو از مشکل
ترافیک و نیز آلودگی هوا در کلانشهرها بسیار میکاهد.نخستین مترو جهان در
سال ۱۸۶۳ میلادی در شهر لندن آغاز به کار کرد. شهرها استانبول، پاریس،
بوداپست و گلاسگو پس از آن به سیستم مترو مجهز شدند. استفاده از فناوری
مترو در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی به سرعت در شهرها بزرگ اروپا و
آمریکا گسترش پیدا کرد. در حال حاضر ۱۶۰ شهر جهان دارا سیستم مترو هستند و
در ۲۵ شهر دیگر مترو در دست احداث است. شهرها توکیو، مسکو و سئول دارای پر
استفادهترین متروها جهان هستند.
متروی تهران به مجموعهٔ قطارهای شهری تهران و همچنین «شرکت راهآهن شهری
تهران و حومه» گفته میشود. تا مهر ماه سال ۱۳۹۶ (می ۲۰۱۷) این قطارها در
هفت خط اصلی در حال تردد هستند که پنج خط آن (۱-۲-۳-۴-۷) درونشهری و دو خط
دیگر (۵ و ۸) نیز بینشهری (میان کرج و پرند با تهران) هستند. تا مهر ماه
سال ۱۳۹۶ مسافت خطوط متروی بهرهبرداری شده برابر ۲۲۱ کیلومتر و تعداد
ایستگاههای بهرهبرداری شده ۱۱۸ ایستگاه میباشد و تعداد واگنهای فعال در
مترو تهران بیش از ۱۰۰۰ واگن میباشد که روزانه بهطور میانگین بیش از ۳
میلیون مسافر را جابجا میکنند. حتی مترو تهران به رکورد جابجایی ۴ میلیون
مسافر درروز هم دست یافتهاست.
سابقه بحث دربارهٔ احداث قطار شهری در تهران به زمان ناصرالدین شاه قاجار
بازمیگردد. تأسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز
نامهای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آورد.
اولین طرح شبیه به متروی امروزی که برای تهران طراحی و اجرا شد، طرح واگن
اسبی بود که از دروازه شهری ری تا باغشاه (میدان حُر امروزی) کشیده شده و
تا سال ۱۳۱۰ نیز دایر بود.