فایل اتوکد برج تجاری
فایل اتوکد برج تجاری
بخشی از مطالب:
قرارگیری هر فروشگاهی بطور مستقیم ، تحت تأثیر استعدادهای نهایی همان تجارت
می باشد ، هر چه ترافیک پیاده گذرا از مقابل یک مغازه بیشتر باشد کارآیی
آن تجارت نیز بیشتر می شود . پیاده روها از پارکینگ اتومبیل تا محل خرید
باید طوری طرح شوند که از گذشتن خریدار بطور سرسری از مقابل مغازه های اصلی
جلوگیری کند .
مرکز خرید یا پاساژ خرید یا مجتمع خرید در دوران گوناگونگذرهای، با جای
دادن حجرهها و مغازهها در درون خود نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید را
ایفا میکردند، میگفتند.
امروزه پاساژها در درون یک ساختمان یا مجموعهای از ساختمانها قرار دارند؛
که شامل فروشگاههای گوناگون هستند و با راهروهای مرتبط با هم باعث آسانی
دیدار مشتریان از فروشگاهها میشوند. راهروهای یک پاساژ میتواند بنبست
یا مرتبط با راهروهای دیگر باشد. پاساژهای امروزی معمولاً چندطبقه بوده و
راهروها در طبقات گوناگون بر روی هم قرار گرفتهاند.
در گذشته بازار، قلب زندگی تجاری بود اما امروزه مراکز خرید بزرگ جایگزین
شدهاند. فضای غیرطبقاتی، غیرتمایز یافته و حضور مشتریان و فروشندگان مرد
از ویژگیهای بازار میباشد و بیشتر مشتریانی که قصد خرید دارند به بازار
مراجعه میکنند، ولی مراکز خرید بزرگ امروزی طراحی فضای طبقاتی با
نورپردازی و معماری زنانه دیده میشود و تمرکز بر حضور مشتریان و فروشندگان
زن است و غالباً در حاشیه شهرها ساخته میشوند و سعی بر برآورده شدن
نیازهای تفریحی و سرگرمی مشتری است تا از طریق آن مراجعه مشتریان به مرکز
خرید بیشتر شده و باعث بالا رفتن فروش شود. همچنین مراکز خرید بزرگ عموماً
در حاشیه شهرها ساخته میشوند.
مرکز خرید محلی “Neighborhood center”
مرکز خرید عمومی “Community center”
مرکز خرید منطقه ای “Regional center”
مرکز خرید منطقه ای بزرگ “Superregional center”
مرکز خرید تخصصی / مرکز خرید مد”Fashion/Specialty center”
مرکز خرید عظیم “Power center”
مرکز خرید جشنواره ای/ موضوعی “Theme/festival center”
مرکز فروش مستقیم “Outlet center”
مجتمعهای تجاری به شیوه نوین از ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفتند. شکل
ظاهر و معماری و کارکردهای این مراکز خرید ملهم از بازارهای ایرانی و شرقی
بود زیرا بازارهای قدیم ایران هم بهنوعی چندمنظوره و مسقف بودند تا مردم و
کالاهای مصرفی از باد و باران در امان باشند. همچنین با معماری اینچنینی
کسبه از حال و احوال بازار و قیمتها و خریدوفروش اطلاع داشتند و در زمان
مشخص میتوانستند در کنار یکدیگر تصمیمات صنفی بگیرند. همچنین در این
بازارهای سنتی جا و مکان مشخصی برای انبار و دپوی اجناس وجود داشت.