پاورپوینت بررسی بناهای وابسته به بازار
بخشی از مطالب:
بازار در شهرهای زیادی از خاورمیانه، آسیا، آفریقا و بخشیهایی از اروپا،
به مرکز اصلی بازرگانی شهر یا روستا گفته میشود. واژه بازار تقریباً در هر
زبانی که این نوع بازار در آن رایج باشد کاربرد دارد.
مقدمه:
بازار ایران با ویژگیهای خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به
همه زبانهای جهان در آمده و چنان مشهور شده است که صحنه های بزرگ و
چشمگیری در افسانه ها و داستانها به خود اختصاص داده است. تا جایی که اگر
مصنفی می خواسته است ایران و ایرانی را در اثر خود توصیف کند نام بازار
ایران بر آن می نهاده است. صداقت و درستکاری و وجدان حرفه ای ، پیشه وران
ایرانی را وا می داشت که در یک رسته نزدیک به هم دکان بگیرند و هر صنف و
دسته ای ، رسته و بازاری خاص را برای عرضه کالاهای مشابه خود برگزینند.
زیرا:
۱-اعضا اصناف یک حرفه از قیمتها ، نوع جنس و کیفیت آن به راحتی و با سرعت با خبر می شدند.
۲- خریداران کالا نیز می توانستند با مراجعه به یک قسمت بازار ، امکان
تهیه نیازمندیهای خود ، مطابق با سلیقه و با قیمت مناسب با بودجه خود
خریداری کنند.
۳- هر صنفی فضای جنبی و احتیاجات خاص خود را نیاز دارد که در مجاور مغازه های آن صنف باشد.
بازار ایران به این ترتیب و با این نظام پای گرفت و مسیر آن معمولاً
از دروازه اصلی شهر شروع و به مرکز شهر ختم می شد و گاهی هم ادامه بازار
به دروازه دیگر شهر می رسید.
تعریف واژه بازار:
بازار به معنی محل خرید و فروش و عرضه کالاست. واژه بازار بسیار
کهن است و در برخی از زبانهای کهن ایرانی وجود داشته است. بازار در فارسی
میانه به صورت «وازار» و با ترکیب هایی مانند: «وازارگ» (بازاری) و
«وازارگان» (بازرگان) به کار می رفته و در پارتی به صورت «واژار» مورد
استفاده قرار می گرفته است.