پاورپوینت معرفی قیر وساختمان شیمیایی آن
بخشی از مطالب:
خاصیت قابلیت انعطاف و چسبندگی قیر به رزین مربوط می باشد از طرفی هر چه
آسفالتین زیادتر باشد قیر سخت تر است ولی با ازدیاد روغن قیر نرمتر می
گردد. با حرارت دادن قیر مواد روغنی تبدیل به رزین و همچنین رزینها تبدیل
به آسفالتین شده و در حرارت بیش از حد قیر تبدیل به ذغال و بخار آب میگردد.
مقدمه
lنقش اساسی قیر در ساختمان جاده ها قابل توجه است بطوریکه این ماده توانسته
است رویه های شنی وشوسه گذشته را به رویه های انعطاف پذیر و راحت فعلی
مبدل کند و با تسریع حمل و نقل و تامین ایمنی بیشتر در جاده ها منجر به
افزایش رشد و توسعه جوامع می شود . lدو جزء اصلی یک مخلوط آسفالتی متداول
شامل مصالح سنگی در صورت رعایت مشخصات فیزیکی لازم در هنگام انتخاب پس از
بهره برداری و به مرور زمان کمتر دستخوش تغییرات گشته و غالبا خواص
مکانیکی،مقاومتی وسختی انها در طول زمان کوتاه دچار تغییرات نخواهد شد .
lتاثیر عوامل جوی بر انها نیز ناچیز وقابل اغماض بوده وصرفاً ممکن است دانه
بندی اولیه دچار تغییرات جزئی شود،اما قیرموجود در یک مخلوط آسفالتی
شدیداً تحت تاثیر عوامل جوی ومنطقه ایی قرار گرفته وتغییر خصوصیات خواهد
داد، با توجه به اینکه قیر یک ماده هیدروکربور بوده وتحت عواملی نظیر درجه
حرارت دچار تغییرات میشود لازم است خصوصیات ان در طول زمان مورد کنترل قرار
گیرد این کنترل میتواند از زمان حمل از محل تولید تا هنگام تهیه مخلوط
وسپس پخش ومتراکم نمودن آسفالت باشد. بدیهی است چنانچه دقتهای لازم در طی
این مراحل اعمال نگردد ممکن است کل خصوصیات مفید ولازم قیر قبل از مصرف
زایل گشته ومخلوط آسفالت را غیر قابل مصرف می نماید. l
lتغییر خصوصیات فیزیکی وشیماییقیردرطی مراحل حمل ونقل وتهیه آسفالت تا حدود
زیادی قابل کنترل بوده و میتوان بابکارگیری امکانات مناسب ودقت عمل لازم
این تغییرات را به حداقل رساند ، اما باید توجه نمود که رویه های آسفالتی
در طول lزمان بهره برداری راه تحت تاثیرمستقیم تشعشع آفتاب ،گرما ،سرما
،برف ،یخبندان، باران،تغییرات مختلف وناگهانی دما و نوسانات مختلف حاصل از
ترافیک خواهند بود. قیر به دو صورت طبیعی در معادن که در اثر تبدیل تدریجی
نفت خام و تبخیر مواد فرار آن تشکیل شده یا بصورت تقطیری از پالایش نفت خام
بدست می آید که قسمت اعظم مصارف قیر در راهسازی امروزه از این نوع اخیر
میباشد . نفت خام از مواد مختلف تشکیل شده است که در پالایشگاه هرکدام با
توجه به نقطه جوش خود از یکدیگر جدا می شوند ، روش کار در پالایشگاه بدین
ترتیب است که ابتدا نفت خام را تا حداکثر ۳۵۰ درجه سانتی گراد در فشار محیط
حرارت می دهند .
lدر این شرایط قسمت های سبک آن مانند بنزین ، نفت سفید ، نفت گاز و غیره
تبخیر شده ودر پایین ستون تقطیر آنچه باقی می ماند قیر و روغنهای سنگین
((از۴۰۰-۲۰۰ سانتی گراد )) مواد فرار جدا شده و از قسمت بالایی وقیر در
نهایت از انتهای ستون خارج میشود . lاین قیر ، قیر خالص است که با انتخاب
روشهای مناسب میتوان انواع قیرهای خالص با درجه نفوذهای متفاوت را تولید
نمود ، البته ممکن است برای تهیه برخی از قیرها((قیرهای با درجه نفوذ
بالا)) از انحلال یک حلال با نقطه جوش بالا با قیرهای با درجه نفوذ کمتر
نیز استفاده شود.