پاورپوینت دریافت بصری و توجه در معماری
بخشی از مطالب:
ادراک عبارت است از تجربه حسی ما از دنیای پیرامونمان و مستلزم بازشناسی و
شناخت محرکهای محیطی و نیز اقدامات واکنشی به این محرکهاست. ما از طریق
فرایند ادراکی، درباره عناصر محیطی که برای بقای ما جنبه حیاتی دارند
اطلاعات به دستمیآوریم. ادراک نه تنها تشکیل دهنده تجربه ما از دنیای
پیرامون مان است بلکه به ما اجازه میدهد که درون محیط مان به فعالیت و عمل
بپردازیم.ادراک محیطی Perception فرآیندی است که انسان داده ها و انگاشتهای
ذهنی لازم را از محیط پیرامون دریافت می کند. همچنین ادراک را می توان
فرایندی هدفمند دانست که در طی آن فرد به دریافت ارسالات محیطی می پردازد و
برآمده از فرهنگ و ارزشهای ساختاری حاکم بر جوامع بشری می باشد
قوانین بصری
پیش از ایجاد طرح توسعه ی موزه ی هنری برن اتلیه ای در نزدیکی دفتر اداری
موزه سربراورد که عبارت بود از مکانی تجربی برای ازمون سیستم نور دهی
طبیعی –به طور کامل از بالای سقف و به گونه ای به شدت پالایش شده-که در ان
از نور خیره کننده.نوردهی نامتوازن بین بالا و پایین دیوار .نور مستقیم
خورشید . کنتراسهای ناخواسته و نظایر اینها جلوگیری شده بود .تا بدین ترتیب
نقاشی ها در بهترین شرایط ممکن حفظ و نگهداری شوند وبه نمایش در ایند
.بازدید کنندگان این فضای تجربی ، گیج و مبهوت می شدند ،و این گونه تنظیم و
قرار گیری را برای تصاویر بی خاصیت می شمردند چه بسا انان تصاویر را در
مکانی زیبا در ذهن داشتند،که با نور صبح و عصر به اشکال گوناگونی نور
پردازی شده بود ،و گاه به گاه نیز پرتوی از نور خورشید شورو حال خاصی به ان
می داد
.
فهرست:
قوانین بصری
موزه کاستله وکیو
موزه ی کاستله وکیو اثر کارلو اسکارپا در ورونا
لوور
قوانین بصری که در روند طراحی به کمک معمار می آیند چیستند؟
گشتالت
قانونهای گشتالت
رودلف آرنهایم و ارنست گومبریج در کشاندن روانشناسی گشتالت به حیطه ی هنر،نقش موثری داشته اند .
رودلف آرنهایم